Skip to main content

Jalan Penarikan : Jalan yang menghubung Melaka ke Pekan Pahang dahulu kala.



Tahu tak dahulu ada jalan shortcut antara Melaka dan Pahang? Ia dipanggil "Jalan Penarikan".

Sungai Muar, Sungai Jempol, Sungai Serting, Sungai Bera dan Sungai Pahang saling berhubung melalui Jalan Penarikan. Selain lebih cepat, ia buktikan kepakaran orang Melayu teroka alam.

Dari Melaka mereka belayar ke Sungai Muar. Kemudian perahu mereka memudik dari muaranya hingga ke Sungai Jempol. Dari situ boleh terus ke Sungai Serting, Sungai Bera dan akhirnya jumpa Pekan Pahang.




Bagaimanakah pentingnya Jalan Penarikan ini dalam membentuk sejarah negara ini?

Jalan Perdagangan Utama

Tanah Melayu pernah menjadi wilayah kekuasaan kerajaan-kerajaan Melayu ulung di zaman silam seperti Langkasuka, Srivijaya, Majapahit, Melaka, Acheh dan Johor. Kerajaan-kerajaan ini berkembang dengan memanfaatkan aliran perdagangan maritim yang melewati Selat Melaka dan Singapura. Namun begitu, sesetengah pelayar gerun melayari Selat Melaka yang dihurung lanun-lanun yang berleluasa terutamanya di bahagian selatan Selat Melaka yang mengunjur ke arah Selat Singapura.

Pada waktu itu, serangan-serangan lanun sering berlaku di kawasan berdekatan pulau peranginan Singapura, Pulau Sentosa yang dahulunya pernah dikenali sebagai Pulau Belakang Mati.

Pulau  Kukup yang terletak berdekatan Pekan Kukup di Johor, pernah menjadi sarang lanun, dipercayai mendapatkan namanya dari perkataan Melayu ‘gugup’, menggambarkan betapa gugupnya pelayar-pelayar ketika mereka melayari laluan berbahaya ini suatu ketika dahulu.

Tidak ada catatan sejarah yang kukuh mencatat bilakah Jalan Penarikan diterokai. Namun begitu, Jalan Penarikan dipercayai telah diterokai oleh sekumpulan sembilan keluarga dari Pasai (sekarang Acheh) di dalam ekspedisi mereka untuk mencari tanah subur bagi penempatan baru mereka.

Akhirnya, penerokaan mereka berakhir di Jempol, Negeri Sembilan, kawasan yang terletak di antara dua sungai utama bagi pengangkutan sungai – Sungai Muar dan Sungai Pahang. Tanah di kawasan tersebut subur untuk penanaman padi dan peneroka-peneroka dari Pasai ini telah menamakan tempat ini sebagai ‘Jempol’ yang menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka bermaksud ‘amat bagus’.

Apabila peneroka-peneroka ini tiba, mereka mendapati bahawa Sungai Muar dan Sungai Pahang (melalui Sungai Serting) dipisahkan oleh daratan sempit sejauh 600 meter. Ini memerlukan mereka untuk menarik bot ke daratan untuk berpindah ke sungai yang satu lagi – makanya nama ‘penarikan’ telah diberikan untuk laluan ini. Sejak itu, Jalan Penarikan menjadi semakin popular di kalangan pedagang-pedagang Arab yang mengimpikan laluan yang lebih selamat untuk ke Laut China Selatan tanpa perlu mengelilingi Tanah Melayu menerusi Selat Melaka dan Selat Singapura.

                                         
Peta

Selain menjadi laluan utama untuk perdagangan, Jalan Penarikan juga penting dalam usaha penjajahan dan pengembangan empayar kerajaan-kerajaan serantau. Jalan Penarikan ditempuh oleh bala tentera Srivijaya sewaktu kerajaan ini mengembangkan wilayahnya ke Tanah Melayu dalam usaha mereka menyebarkan agama Buddha. Apabila Melaka muncul di puncak kegemilangan, ianya telah digunakan oleh kesultanan ini bukan sahaja sebagai laluan perdagangan, tetapi juga sebagai medium dalam pengembangan agama Islam.

Siam dipercayai telah menggunakan laluan ini di dalam ekspedisi ketenteraannya menentang Kesultanan Melaka. Fakta sejarah ini diperkukuhkan menerusi penemuan batu nisan seorang panglima Siam bertahun 1265, memungkinkan bahawa Melaka telah wujud lebih awal dari tahun 1400. Malah, Institut Kajian Sejarah dan Patriotik Malaysia (IKSEP) berpendapat bahawa Melaka mungkin ditubuhkan pada tahun 1262.

Sebagai jalan utama menghubungkan barat dan timur, Jalan Penarikan pernah menjadi sebuah laluan yang sarat dengan aktiviti perdagangan. Walaupun kini sulit untuk membayangkan sungai-sungai di kawasan pedalaman Semenanjung Malaysia boleh dimudiki kapal-kapal besar, sungai-sungai ini dahulunya mempunyai kedalaman 6-9 meter, sesuai dimudiki kapal-kapal.

Akan tetapi, oleh kerana proses urbanisasi, pembalakan dan pembersihan hutan, sungai-sungai di kawasan Jalan Penarikan kini telah banyak yang berkelodak dan kini hanya berkedalaman 1.5 meter sahaja.

Sewaktu zaman pemerintahan British, jalan-jalan raya dan landasan keretapi mula dibina menghubungkan pekan-pekan dan bandar-bandar di pantai barat dan pantai timur Tanah Melayu. Jalan raya yang menghubungkan Pelabuhan Klang dan Kuantan, dikenali sebagai Laluan Persekutan 2 sepanjang 276 kilometer dibina pada tahun 1915 dan siap sepenuhnya pada tahun 1959, 2 tahun setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

Malaysia mengalami proses modernisasi yang berterusan sejak kemerdekaan dan ini bermakna pengangkutan keretapi dan kenderaan bermotor telah mengambil alih fungsi sungai-sungai sebagai nadi pengangkutan utama. Secara perlahan, Jalan Penarikan makin diabaikan dan akhirnya dibiarkan dimamah zaman.

Kesimpulan

Jalan Penarikan pernah memainkan peranan utama dalam membentuk sejarah Tanah Melayu dari zaman kerajaan Srivijaya ke era penjajahan Eropah.

Ia merupakan jalan penghubung pertama timur-barat di Tanah Melayu ratusan tahun sebelum wujudnya Lebuhraya Karak. Sungguhpun mempunyai reputasi yang hebat di zaman silam, Jalan Penarikan tidak lagi diendahkan.

Tidak seperti laluan terkemuka dunia yang lain seperti Selat Melaka dan Singapura ataupun Jalan Sutera, Jalan Penarikan kini makin luput dalam memori rakyat Malaysia.

Kebanyakan rakyat Malaysia sangat mengenali tinggalan penjajah seperti tapak warisan dunia UNESCO di Georgetown, Kota A’ Famosa, Gedung Stadhuys Melaka dan Bangunan Sultan Abdul Saman – kesemuanya dibangunkan oleh penjajah Barat, bukannya oleh orang-orang Melayu dan masyarakat tempatan.

Jalan Penarikan, walaubagaimanapun, telah diterokai dan ditemukan oleh peneroka Melayu dan sepatutnya diangkat sebagai lambang kebanggaan negara – suatu simbol kegemilangan pelaut dan peneroka Melayu yang berusaha menemukan jalan paling singkat menghubungkan Selat Melaka dan Laut China Selatan.

Agak menyedihkan sekiranya rakyat Malaysia lebih peka dengan tinggalan penguasa Eropah di negara ini tanpa menyedari kebijaksaan orang-orang kita di masa lampau dalam bidang pelayaran dan penerokaan.

Sejarah ditulis oleh pihak-pihak yang memegang kuasa dan kini, kita tidak lagi diperintah oleh penjajah Barat. Tiba masanya untuk kita mengambil alih tampuk utama dalam penulisan sejarah negara berlandaskan kekuatan bangsa bagi membina jati diri yang lebih utuh di kalangan generasi muda untuk membina Malaysia yang lebih kukuh, kuat dan bersatu.

Comments

  1. Terimakasih , saya baru tau,,nh , sebenarnya tamadun yang perlu dijaga,insya insya boleh lah saya nanti terokai tempat berkenan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sejarah Keluarga Al-Attas

Kuih Apam Baghdad trademark masyarakat Pekan Pahang.

Kuih apam Baghdad ini merupakan trademark masyarakat Langgar, Pekan, Pahang. Kuih ini hanya boleh didapati di sekitar Pekan, Pahang sahaja. Antara bahan utamanya adalah telur, gula kastor dan tepung naik sendiri. Apam Baghdad ini dimakan bersama seri kaya yang akan diletakkan di bahagian atas kuih ini. Biasanya kuih apam ini berwarna kuning dan seri kayanya pula berwarna hijau. Kombinasi warna yang cukup membangkitkan selera bagi sesiapa yang terlihatnya. Kuih ini tidak ubah seperti kuih apam biasa, namun ianya unik kerana dimakan bersama seri kaya. Apam Baghdad ini juga turut dijadikan hidangan semasa majlis – majlis keramaian di daerah Pekan, Pahang. Resipi Kuih Apam Baghdad. Bahan-bahan. 5 biji telur 250gm gula kastor 1/2 st ovelatte 170gm tepung naik sendiri 1/2 st esen vanila pewarna kuning untuk inti serikaya atas 2 gelas santan @ 400ml santan 5 sudu makan gula pasir atau kastor pon boleh 1 biji telur 1 sudu makan tepung gandum sedikit pewarna hijau sehel

Maria Menado : Isteri Sultan Pahang.

Yang Teramat Mulia Dato' Sri Hajah Maria Binti Abdullah @ Maria Menado. Dilahirkan sebagai Liesbeth Dotulong pada 2 Februari 1932 di Tunsia, Mabnahasadari, Menado, Sulawesi Utara. Sewaktu berusia 7 tahun, beliau tinggal di Makasar bersama ibu dan bapa saudaranya disebabkan ibu bapanya sudah meninggal dunia. Beliau berhijrah ke Singapura sewaktu berusia 19 tahun iaitu pada tahun 1951. Memeluk agama Islam dan berkahwin dengan A Razak Sheikh Ahmad seorang promoter tinju dan penulis skrip. Mula menyertai bidang seni pada tahun 1951 apabila diberikan watak utama dalam filem "Penghidupan" di samping Seniman Agung Tan Sri Dr P Ramlee.  Beliau aktif sebagai pelakon bermula tahun 1951 hingga 1963. Namun, watak pontianak dalam filem "Pontianak" pada tahun 1957 melonjakkan lagi nama Maria Menado. Filem ini merupakan filem seram pertama dalam sejarah Filem Melayu. Filem Pontianak ini disusuli dengan Dendam Pontianak pada tahun 1957 dan Sumpah Pontianak(1958). Maria M